In het verleden hadden wij 2 tools ontwikkeld (Alfie en Alfieliate) wat is overgenomen door een gerenommeerde partij . Deze techniek wordt nog steeds intern gebruikt. Hieronder een persbericht na release van de tool.Productfeeds zijn bestanden die een reeks producten kunnen bevatten. Dit is meestal in de vorm van de catalogus van een webwinkel. Productfeeds worden vaak simpelweg onder de noemer van datafeeds geplaatst. Voor affiliates zijn productfeeds een erg handige manier om automatisch producten van webshops op de affiliate website aan te bieden. Zonder productfeeds zouden affiliates (publishers) die producten van derde aanbieden, alle producten, dagdeals en andere diensten elke dag handmatig moeten invoeren. Websites die duizenden producten van tientallen webshops op affiliate basis aanbieden zouden

Als deze beschrijving van productfeeds je nu doet denken dat je eenmalig een productfeed kunt inladen om vervolgens slapend rijk te worden, dan heb je het mis. Zonder het nog over SEO te hebben, vereisen productfeeds zeker zorg. In een gedownloade productfeed zitten vaak dubbele producten, url’s die niet werken, afbeeldingen die niet laden, conflicten met structuren van verschillende affiliate partijen enz. Maar toegepast met de juiste kennis en aandacht, kunnen productfeeds een enorme meerwaarde zijn voor een affiliate website.

 

Voor wie zijn productfeeds handig?

Elke affiliate die op een geautomatiseerde manier producten wil kunnen aanbieden op zijn website heeft baat bij productfeeds. Veel netwerken bieden ook white label productfeeds aan van verschillende producten en bijvoorbeeld reizen. Grote affiliate partijen hebben over het algemeen een custom gebouwde website met eigen CMS (Content Management System). Dit wordt over het algemeen in de programmeertaal PHP, PERL, JSP of ASP.net gedaan. Mits gewenst, is in dit custom CMS een productfeed mogelijkheid ingebouwd. Maar hoe kunnen kleinere affiliates zonder zelfgebouwde website gebruik maken van productfeeds?

 

Productfeedtools

Op dit moment zijn er een aantal tools op de markt die het gebruik van productfeeds vereenvoudigen. Dit is een uitkomst voor een groot deel van de affiliates die niet bekend zijn met het schrijven van script en/of te klein zijn voor een custom CMS. De meeste van deze tools dwingen de gebruiker echter tot het gebruik maken van een bijbehorend CMS. In veel gevallen wil je als affiliate niet gedwongen gebruik moeten maken van een CMS , dat wellicht handig is voor productfeeds, maar in andere functionaliteiten beperkend werkt.

Er is nu echter een productfeed tool die de voordelen heeft van het eenvoudig inladen van producten, maar de gebruiker vrij laat in de keuze van CMS. De naam van deze tool is ‘Alfie’. Alfie biedt de mogelijkheid productfeeds of vergelijkingen te selecteren en deze te exporteren naar kant-en-klare PHP bestanden. Deze gegenereerde bestanden zijn vervolgens in o.a. een WordPress website in te laden. Je hoeft hiermee als affiliate dus geen custom systeem meer te laten bouwen om feeds te filteren of waar je vergelijkingen mee kunt maken.

 

De voor en nadelen van productfeeds
Voordelen

Het gebruik van productfeeds maakt het mogelijk om relatief eenvoudig en snel een gesorteerd assortiment aan producten online te plaatsen. Een affiliate kan daardoor gemakkelijk een zeer doelgroep gerichte website maken en daar vervolgens actuele, relevante en aantrekkelijk weergegeven producten aanbieden. Het gebruik maken van productfeeds klinkt echter vaak eenvoudiger dan het in de werkelijk blijkt te zijn. Velen komen snel tot de conclusie dat technische kennis ontbreekt voor taken zoals het filteren en/of vergelijken van de producten die relevant zijn voor de website.

Beschik je over de technische kennis, dan is vaak zo dat productfeeds niet consistent en uniform worden aangeleverd. Hierdoor ben je nog veel tijd kwijt aan het schrijven van productomschrijvingen, het checken van links en het scheppen van uniformiteit. Alfie kan hierin een meerwaarde bieden, doordat het filteren en vergelijken van de verschillende producten in de productfeeds wordt vereenvoudigt. Dit scheelt tijd en daarmee geld.
Nadelen

Alles over ProductfeedsIn principe heeft het gebruik van productfeeds an sich geen nadelen. Dit is echter wel afhankelijk van hoe je met productfeeds omgaat. De Google panda update is voor veel gebruikers van productfeeds SEO-matig gezien nadelig. In de productfeeds worden namelijk duplicerende teksten meegegeven. Iedereen die de productfeed download heeft daarin immers dezelfde productomschrijving en informatie staan. Pas je niks aan, dan kan (zal) dit nadelige gevolgen hebben voor je ranking in Google. Tegenwoordig is het erg belangrijk dat je tekst uniek blijft. Het is dan ook zeer aan te raden user generated content te genereren aan de hand van reacties, reviews etc.

De meerwaarde van Alfie

Om de meerwaarde van Alfie goed te begrijpen, is het belangrijk om in te zien hoe uitgebreid productfeeds kunnen zijn. Een productfeed kan in sommige gevallen 100.000 verschillende producten bevatten. Elk product heeft vervolgens diverse variabelen die gecheckt/aangepast moeten worden. Bij de meeste netwerken worden in productfeeds de volgende velden meegegeven: productname, url, image-url, (short)description en price. Voor sommige affiliates kan zo een productfeed na een dag al niet meer actueel zijn. Denk bijvoorbeeld aan een dagdeal website. In een lijst met 100.000 producten zijn dit al 600.000 variabelen die gesorteerd, gefilterd en eventueel met elkaar vergeleken moeten worden.

 

Tips voor het gebruiken van productfeeds

1. Controleer links
Controleer bij je productfeed altijd of de product-url’s werken. Werkt de link niet, dan kan je bezoeker niet bestellen en verdien jij niks. Hetzelfde geldt voor de imageurl’s. Het klinkt vanzelfsprekend, maar dit zijn heel slordige fouten die eenvoudig te voorkomen zijn.

2. Kies de relevante velden
Selecteer in de productfeed alle velden die relevant zijn voor het product, zoals short description, ean, ISBN nummer bij boeken etc. Voor de bezoeker van je website is het altijd handig als dit soort relevante extra informatie bij een product wordt meegegeven. Dit is een kans je te onderscheiden van concurrenten die op een simplistischere manier met productfeeds omgaan.

3. Herschrijf teksten
Het is handig als je de omschrijvende teksten van een productfeed herschrijft. Als verschillende affiliate’s dezelfde feed gebruiken krijgt jouw website geen toegevoegde waarde in Google. Het is ook belangrijk om user-generated content toe te voegen aan uw website d.m.v. een review optie. Zo creëer je een dynamische website met unieke content. Alfie heeft hiervoor een gratis CMS beschikbaar die deze mogelijkheid geeft.

4. Update je feed
Dit spreekt misschien voor zich, maar veel affiliates vergeten om de feed te updaten. Misschien vergeet je dit niet bij dagaanbiedingen feeds, maar wellicht wel bij feeds die je gefilterd hebt. Ook hiervoor is het gebruik van Alfie een aan te raden. Wanneer men in Alfie filtert, wordt de gefilterde data dagelijks automatisch geüpdate. Dit geld ook voor geavanceerde vergelijkingen die in Alfie worden gemaakt.

5. Maak gebruik van tags
Probeer altijd tags te gebruiken bij een desbetreffend product. Soms worden deze tags meegegeven in een productfeed, zo niet probeer deze handmatig aan te maken. Het gebruik van tags kan ervoor zorgen dat je gevonden wordt door zoekmachines. Dit is wederom een kans om markt te winnen van affiliates die dit niet doen. En dat zijn er veel!

6. Wees Creatief
Wees creatief wanneer je werkt met productfeeds, ga niet voor een standaard oplossing. Streef ernaar om uiteindelijk een custom CMS te (laten) bouwen en probeer een uniek concept neer te zetten. Probeer als je gebruik maakt van WordPress, Joomla of andere toegankelijke CMS een zo uniek mogelijke template te gebruiken en pas zoveel mogelijk zelf aan.